Dinsdag 16 januari

Fysiotherapie en vergoeding uit de verzekering hoe zit dat nou precies?

Er is nog steeds voor veel mensen onduidelijkheid over de vergoeding van fysiotherapie. Hoe zit dat nou precies?

Vergoeding aanvullende verzekering
In de meeste gevallen wordt fysio- en manuele therapie alleen vergoed uit een aanvullende verzekering. Wij raden u aan om na te gaan hoe dit bij de zorgverzekering die u heeft afgesloten geregeld is. Wij adviseren iedereen een aanvullende verzekering af te sluiten, waarin voldoende behandelingen voor fysiotherapie zijn opgenomen. 
 
Vergoeding uit de basisverzekering
In een aantal gevallen wordt fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering. Dit geldt voor kinderen onder de 18 jaar óf wanneer er sprake is van een chronische indicatie voor fysiotherapie. Om voor chronische vergoeding in aanmerking te komen dienen uw klachten aan een aantal voorwaarden, welke door de zorgverzekeraar worden gesteld, te voldoen om ook als zodanig te worden erkend. Het is niet zo wanneer de klachten langdurig zijn ook automatisch onder een chronische indicatie vallen!!

Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt als basisregel dat de eerste 18 behandelingen worden vergoed uit de basisverzekering. Mochten er meer behandelingen nodig zijn, dan geldt in principe dat deze niet door de basisverzekering worden gedekt. De vervolg behandelingen worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering (zie boven).

Fysiotherapie uit aanvullende verzekering
Behandelingen fysiotherapie of manuele therapie welke vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering gaan niet ten koste van uw eigen risico.

Dat is een heel verhaal, wat betekent dit nu kort gezegd?

  • Fysiotherapie valt voor volwassenen > 18 jaar in de meeste gevallen onder de aanvullende verzekering. Wij kunnen voor u nakijken hoeveel behandelingen in uw pakket zitten. Anders kunt u dit terugvinden in uw polisvoorwaarden
  • Behandelingen vanuit de aanvullende verzekering gaan niet ten koste van uw eigen risico.
  • In slechts een aantal gevallen komt fysiotherapie uit de basisverzekering (alleen bij chronische indicaties na de 20e behandeling) wilt u hier meer over weten dan kunnen wij u hierover informeren.
  • Een verwijzing van een (huis)arts is niet nodig

Bij vragen of onduidelijkheden over dit onderwerp kunnen onze medewerkers u hier verder over informeren. Wij zijn bereikbaar op 058-7501735 of via info@fysio-058.nl

Dinsdag 9 januari

Trainen in de kou, geen probleem toch?!

Laat je vooral niet afschrikken door het weer om lekker buiten te gaan trainen. Met deze 5 tips kunnen de lage temperaturen je niet weerhouden!

Begin warm in je huiskamer
Doe eerst een aantal grondoefeningen in je huiskamer waar het lekker warm is. Als je hier wat oefeningen doet heb je het alvast een beetje warm voordat je buiten verder gaat met je warming-up. Dan doet kou je alvast weinig meer.

Drink voldoende!
Ook bij lage temperaturen is het belangrijke om voldoende te drinken. Je hebt het vocht nodig om te  voorkomen dat je kramp krijgt halverwege je training. Zeker als je een lange duurloop doet is het belangrijk om ook water mee te nemen voor tijdens de training. Dit bevordert het herstel na je training!

Op winter kun je kleden
Trek voldoende kleding aan, bij voorkeur meerdere laagjes. Zo kun je makkelijk iets uittrekken mocht je het te warm hebben.

Visualisatie: je rent lekker warm
Dan heb je tegen de winter nog je eigen pure denkkracht. Visualisatie wordt in de sport gebruikt om atleten naar een hoger niveau te brengen. In heel veel gevallen werkt het. Die kracht kun je ook gebruiken in de winter. Tijdens het lopen vraag je jezelf af en toe even: loop ik lekker warm? Ja! Door dat positieve antwoord weet je dat alles goed zit. Je visualiseert dat je de rest van de training ook lekker warm blijft. Je bent bezig met sporten en met misschien wel met afzien maar je komt er echt wel goed doorheen.

Loop niet te hard van stapel!
Als het koud is ben je geneigd harder te gaan lopen. Ga niet te snel van start! Koude pezen en banden vinden het niet fijn als je de druk snel verhoogt. Begin langzaam en houd dat tempo ook even vast. Je zal je minder snel ‘loperswarm’ voelen maar dat komt echt wel.


Bekijk overige nieuwsberichten

Testimonials Lees alle testimonials >>

Marjan Andringa testimonialsErnst van Kalsbeek
“Ik had mijn schouder een aantal keren uit de kom gehad. Hierdoor had ik veel last en weinig kracht met sporten. Door een vriend van fitness is me aangeraden eens naar Fysio 058 te gaan. Ik ben super goed geholpen, alle medewerkers zijn erg vriendelijk en enthousiast.   >> Lees meer...

Nieuws

Dinsdag 16 januari Fysiotherapie en vergoeding uit de verzekering hoe zit dat nou precies?

Regelmatig krijgen wij vragen over hoe dat nou precies zit met de vergoeding van fysiotherapiebehandelingen. Ben je daar voor verzekerd?

Lees meer »
Dinsdag 9 januari Trainen in de kou, geen probleem toch?!

Laat je vooral niet afschrikken door het weer om lekker buiten te gaan trainen. Met deze 5 tips kunnen de lage temperaturen je niet weerhouden!

Lees meer »

Oefeningen
Nek schouders rug heup knie onderbeen Body